woensdag 2 januari 2008

decubitus






Decubitus is een wond in de huid.
Zoals u ziet links in beeld.
Deze wond ontstaat door drukpunten op de huid.
het is afstervende weefsel op de huid.
Dit ontstaat door wrijf krachten, druk krachten of constant door in bed te liggen worden de bloedvaatjes afgekneld en daardoor krijgt de huid minder zuurstof.
Omdat de huid minder zuurstof krijgt steven de huidweefsel af.







Elke stip staat voor de meest bedreigde gebieden voor Decubitus.










Decubitus kent 4 graden van de staat van de wond.

Graad 1:
niet wegdrukbare roodheid van de huid.
dit kan samen gaan met verkleuring van de huid,warmte,oedeem of verharing van het weefsel.

foto: niet-wegdrukbare roodheid aangetoond met vinger.

Graat 2:
Bij graad 2 komt een blaar of open blaar.
Zie foto:





Graad 3:
Bij graad 3 is er schade aan de huid.
zoals te zien is op de foto hier onder:





Graat 4 :
Is de diepe decubitus. Bij graat 4 is een uitgebreide beschadiging aan weefselnecrose en aan de spieren,botweefsel,ondersteunde weefselmet of zonder schade aan epidermis en dermis. Ondermijning van het weefsel of sinusvormige letsels zijn mogelijk.
De foto hieronder geeft beeld van hoe erg dat eruit ziet en is.

2 opmerkingen:

UniqueJewelDesigns zei

hallo,
ik werk in een verpleegtehuis en ik heb op school altijd geleerd dat Decubitus van binnen uit ontstaat, en dat heb ik net ook op Wikipedia na gelezen. de haarvaatjes in het onderliggende weefsel worden afgekneld waardoor, uiteindelijk ook de huid beschadigd.

Groetjes Petra

debo zei

Ik vertel ook dat het begint bij de bloedvaten of heb ik het nu verkeerd..?